Struisvogels bekijken en eten.

30 juli 2018 - Addo Elephant Park, Zuid-Afrika

Onze afritent in klein karoo is de mooiste van alledrie de Africamp tenten.DSC_6409

Een prachtig uitzicht, springbokken in ons zicht en een heerlijke braaiplek. En dat alles bij een een heerlijk temperatuurtje van ongeveer 20 graden. 's avonds koelt het snel af en het is om 18.00 uur donker. Dus we zitten al vroeg aan de Braai. Africamps heeft een heerlijk braaipakket voor ons klaar liggen inclusief braaibroodjes en salade. En natuurlijk zit daar struisvogelvlees bij. En dat blijkt toch wel een heul lekker stukje braaivlees te zijn. Al tijdens het eten besluiten we dat we onze tweede dag ook op deze heerlijke plek gaan braaien.

DSC_6423Natuurlijk met onze lekkere wijntjes uit de wijnstreek. 's avonds binnen ons kacheltje aan en de elektrische dekens doen ook goed hun werk. Na het ontbijt de volgende morgen maken we een bijzonde "ostrich tour". We zitten tenslotte op een "ostrich farm" met zo'n 40.000 struisvogels. De tour begint bij een hatchery (broedcentrum). Ingepakt in schort, handschoenen en zwembadschoentjes mogen we naar binnen. Daar de enorme struisvogel eieren. DSC_6486

En nog veel leuker is natuurlijk dat we de struisvogels uit de eieren zien komen en mogen vast houden. Het was daar erg warm binnen en dat gaf bij Caya bijna een momentje van flauwvallen, dus snel naar buiten frisse lucht happen. Maar ja, de babystruisvogeltjes waren te lief om toch nog maar even binnen te bewonderen. De tour ging verder naar the farm. Struisvogels aaien is best spannend want ze happen in je vinger en voordat de meisjes dat durven, maar....we hebben het gedaan. Het zijn natuurlijk niet de mooiste beestjes. Mannetjes zien er iets beter uit maar deze waren in de bronstijd niet benaderbaar. 's avond weer heerlijk aan de braai. Wat jammer dat we dit mooie plekje weer moeten verlaten, met prachtige zonsondergangen. Voordat we richting Addo elephant vertrekken mogen we nog even op bezoek bij een klein schooltje/creche.

IMG_1397Even mijn juffenhart ophalen. Dit schooltje is opgericht door de eigenaars van de farm. Natuurlijk allemaal prachtige kindjes maar ook het trieste verhaal dat deze kinderen op maandag een goede maaltijd krijgen omdat ze waarschijnlijk het hele weekend weinig gehad hebben. Veel ouders van deze kinderen zijn aan de drank en zorgen niet voor hun kroost. De kleintjes mogen we niet storen. Maar we bezoeken een groep van 5/6/7 jarige kindjes. Ze zingen een lied voor ons en gaan weer aan hun leeswerk. Nou ja leeswerk, ze hebben allemaal een tijdschrift om in te bladeren en moeten letters zoeken. We hebben uit Nederland wat cadeautjes voor ze meegenomen en delen het met plezier uit. Maar uiteindelijk gaan we met een brok in de keel weg. Wat zal de toekomst brengen voor deze schatjes.

Teveel zien we onderweg de sloppenwijken en armoede, behoorlijk indrukwekkend. Caya had het liefst een paar van die schatjes meegenomen naar huis. De rest van de dag een lange rit op weg naar een boerderij met B en B. Morgen gaat het echte wild spotten beginnen in Addo.

1. Bapke:
    30 juli 2018
    Zit hier al te janken om.jullie verhaal.......geweldig . Toppers zijn jullie😘
  2. Grietje:
    30 juli 2018
    Wat weer een mooi verhaal ik geniet savonds van afrika en smorgens amerika liefs opa oma zevenaar
  3. Nez:
    30 juli 2018
    Wat ontroerend zeg.. mooi verhaal💖
  4. Vera:
    30 juli 2018
    Ik had geen leesboeken mee moeten Bremen op vakantie, Lees met veel plezier Julie blogs!! Geniet!
  5. Wil & Bets thijssen:
    30 juli 2018
    Een mooi verhaal, heel ingrijpend en spannend. Groetjes.
  6. Brigitte:
    30 juli 2018
    Weer zo leuk om te lezen en prachtige foto's!
  7. Ross en Rita:
    31 juli 2018
    Weer die prachtige natuur.
    Wat een schatjes op school, en ja, daar horen aangrijpende verhalen bij...
  8. Laurens:
    1 augustus 2018
    Hoi hoi,
    Ik had even een rustig momentje op het werk en snel even gekeken.....Echt fantastisch om te zien en voor jullie een onvergetelijk ervaring...Superrrr gaaf...!!
    Nog veel plezier en de groetjes van hier.