Via Swaziland naar krugerpark.

8 augustus 2018 - Malkerns, Swaziland

Waar waren we gebleven want we zijn even een tijdje off line geweest. Wifi is overal erg lastig en zeker met twee pubers is dat een groot probleem haha. Caya heeft ook nog haar vlogs klaar staan maar we krijgen ze niet online. Dit reisverslagje lukt nog net. Behalve in Swaziland, daar viel alles weg zelfs de navigatie. Ik pak het verhaal weer op bij st Lucia.

Wakker worden met een lekker zonnetje in st Lucia. Vandaag staat een “hippo” tocht op het programma. Om elf uur stappen we op een boot om Hippo’s (nijlpaarden) en krokodillen te spotten.DSC_6849

We kwamen verschillende territoria van hippo’s tegen. De mannetjes zijn weer eens erg dominant en hebben veel vrouwtjes op zich heen. Als een vrouwtje moet bevallen trekt ze zich terug.  Bevalt ze van een meisje dan gaat ze na een dag of vier terug naar de groep, bevalt ze van een jongen dan blijft ze maanden weg. De natuur zit raar in elkaar. We komen veel groepen hippo’s tegen met een hoop kleintjes. Hoe groot die kleintjes ook zijn, ze blijven schattig. Krokodillen spotten lijkt lastiger, we kunnen er in totaal 1 vinden.

Gaaf om die beesten van zo dichtbij te kunnen zien al voelt het wel alsof we de natuur heel erg storen. Want boot na boot komt voorbij varen.DSC_6873

De rest van de middag  een bezoekje an het strand maar zwemmen is best spannend als je de borden leest. ’s Avonds weer  heerlijk uit eten. Restaurantjes genoeg in het wat toeristische st Lucia. Caya kan hier wel van genieten. Wij krijgen om de oren waarom we toch altijd naar van die afgelegen plekken willen.

IMG_1512Nou en dat gaat dan de volgende dag toch weer gebeuren. We vertrekken nl naar Swaziland, bij de grens kunnen we niet zomaar doorrijden, we moeten langs 3 loketten en laten tig keer onze paspoorten zien. Maar ze laten ons binnen. Op weg naar “The wide horizone.” We hebben een plek uitgezocht “in the middle of nowhere”. En dat is het. De weg er naartoe is weer een hele uitdaging en het laatste stuk weer off the road. Tja en waar we dan terecht komen mmmmmm. Hoe zullen we dit omschrijven……… twee tenten een buitendouche en best een mooi uitzicht. Dat klinkt best leuk natuurlijk maar dat is het toch echt niet. Brrr het is het allemaal net niet voor deze verwende gasten. Het weer is ineens doorgeslagen naar een benauwde 35 graden en er hangt een enorme rooklucht. Het is hier nl de gewoonte om hele stukken verdort gras weg te branden, als beveiliging van bosbranden en weer vers gras te krijgen voor alle beesten. Op de weersverwachting kunnen we ook zien dat het weer de volgende dag ruim 20 graden zal dalen. Dus gelijk weer nieuwe plannen maken, hier gaan we niet heel lang blijven. We slapen hier 1 nacht en boeken een extra nachtje in Marlothpark, vlak onder het krugerpark. Volgende dag dus weer op tijd op stap dwars door Swaziland. We zien niet hele grote verschillen met Zuid Afrika, alleen zien wij iets minder armoede en ze lijken het land beter te onderhouden. Maar als je  er over gaat lezen leeft hier toch ook meer dan 60 procent onder de armoede grens, terwijl dat volgens de boeken in Zuid afrika 50 procent is. We zien bij heel veel scholen een bord staan dat ze ondersteuning krijgen van de europese unie (mooi streven van Europa lijkt ons zo). Swaziland is een koninkrijk en overal kunnen we lezen dat de koning 50 jaar is geworden. Het schijnt dat de bevolking van Swaziland aardig in opstand komt tegen deze dictatoriale koning. DSC_6956In Marloth park aangekomen kunnen we vanaf de rand van de rivier al beginnen met het eerste wild spotten, troepen olifanten langs de waterkant, krokodillen en yesss de eerst giraffen. Vanaf morgen zitten we 4 dagen in een heerlijk groot huis. Dat lijkt ons wel even fijn een paar dagen op dezelfde plek.

DSC_6955Vanavond nog even een hapje eten in onze lodge en dan morgen naar ons huis met de veelbelovende naam "birdsong".

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Frans:
    8 augustus 2018
    Jullie gaan lekker.
  2. Grietje:
    8 augustus 2018
    Gauw kijken of er een verhaal is even lekker mee genieten Het is hier iets minder warm gelukkig groetjes van opa oma Veel plezier.
  3. Wil & Bets thijssen:
    9 augustus 2018
    Hoi vakantie gangers weer een mooi verhaal ,Jullie genieten er wel van en wij ook.nog fijne dagen in zuid afrika. Groetjes uit Doetinchem.
  4. Wil & Bets thijssen:
    10 augustus 2018
    Goede morgen als nog een extra berichtje van Oma. Wat zijn dit spannende verhalen en mooie kiekjes, wanneer wordt het
    " boekwerk" uitgegeven? Groetjes !!