Mandele: "Educatie is het krachtigste wapen dat we kunnen gebruiken om de wereld te veranderen"

14 augustus 2018 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Voor het laatst worden we wakker in ons prachtige huis en we nemen het er nog even van. Een heerlijk ontbijt op ons riante terras.DSC_7346 Onze vriend Paul komt tegen 10.00 uur afrekenen (want ja het kost wel wat natuurlijk zo luxe slapen) en afscheid nemen. En dat gaat niet snel met Paul, hij heeft nog van alles te vertellen. Eerst nog even onze kruger bezoeken besproken. Ach had ik het maar geweten dan had je mijn verrekijkers meegenomen...jammer te laat.  Paul heeft inmiddels 4 huizen hier in Marloth park waarvan je er 3 kan huren en 1 bewonen ze zelf. De laatste is net klaar en is speciaal voor 2 personen. Dus zegt hij "als je van deze twee pubers af bent dan kunnen jullie samen komen". Nou dat kon maar zo eens gebeuren. Of we het huis alvast willen bekijken. Zekers. Wauw alles nieuw en in stijl, werkelijk prachtig. We kijken onze ogen weer uit. Wij komen hier zeker nog een keer terug. Ook doet hij ons uit de doeken wat een huis bouwen in Zuid Afrika kost. Onze riante villa heeft hij inclusief grond voor 65.000 euro neergezet. En na 4 jaar verhuur heeft hij dat er weer uit. Mmmm eens even denken of we dat nog ergens in een oude sok hebben liggen. Wij snappen die Ali B wel.

Tot slot geeft Paul ons nog een tip voor een stop onderweg. Koffie drinken bij een game reserve. Alles wat we hebben lopen spotten in kruger staat hier gewoon bij elkaar haha. En dat bij een kop koffie van "mugg & bean".

Dan rijden we na een paar uur weer een hele andere wereld binnen. Johannesburg of jo-burg zoals ze het hier noemen is de grootste stad van Zuid Afrika. Volgens onze vriend Paul niks aan. Weinig charme, veel industrie, het goudcentrum van Zuid Afrika. Wij hebben een B&B in de hippe wijk Melville. Heel veel leuke hippe eettentjes maar 70 procent zit dicht. Het is maandag en ze hebben net een superdruk vakantie weekend achter de rug (oh ja dat hadden we in kruger gemerkt). Maar we vinden een fijne cocktailbar en het is happy hour joehoe. Wat lekker hapjes erbij en wij zijn weer oke.IMG_1612

De volgende dag is onze dag van vertrek maar pas om 23.15 uur dus we gaan deze dag nog even goed invullen. Het ontbijt in onze laatste B&B is super en met de gastvrouw bespreken we onze plannen. Het lijkt haar geen goed idee om alleen naar Soweto te gaan, ze wil voor ons een fietstour regelen. We starten de dag met een bezoek aan het Apartheid museum. En na alle luxe en dierenpracht gaat dit weer een confronterende dag worden.DSC_7363 Bij de ingang krijgen we een kaartje, of je mag door de ingang van de blanke mensen of voor de zwarte mensen. Want ja, zo was het nog niet zo heel lang geleden. Veel over de geschiedenis en natuurlijk heel veel over Nelson Mandela. We horen de man veel praten en er zijn veel beelden. Wat een indrukwekkende man is dit geweest, en iets in hem zorgt ervoor dat je regelmatig met een brok in je keel staat te luisteren.DSC_7361

Hierna rijden we naar Soweto waar we een fietstocht hebben geboekt. We zijn gelijk al blij dat we besloten hebben hier niet zelf te gaan rijden. Soweto heeft tussen de 2  en 3 miljoen inwoners dus we zien een heel klein stukje. Bij aankomst staat er een afrikaanse lunch voor ons klaar, een mooie start. Onder begeleiding van twee inwoners krijgen we heel veel verhalen. Het eerste stuk fietsen we letterlijk door het riool, afval ligt overal en de huizen zijn niks dan wat golfplaten. IMG_5833Extra schrijnend toch wel om vlak achter deze krotten staan complete appartementen leeg omdat de mensen de huur van 53 euro niet kunnen betalen. Iedereen die we tegen komen is even vriendelijk, kinderen stralen, komen knuffels en high fives geven. Mooi is om te horen dat alle kinderen nu vanaf zes jaar naar school moeten en kunnen, want zoals Mandele zei "educatie is het krachtigste wapen om de wereld te veranderen". We komen ook in iets betere stukjes maar het is allemaal heftig om te zien. DSC_7379We bekijken het huis waar Nelson Mandela woonde wat inmiddels een toeristische plek is geworden. Het bezoek aan een monument ter nagedachtenis van een studentenopstand is vooral door het verhaal erachter heel aangrijpend.

Om het contrast nog groter te maken sluiten we deze dag af in een super modern winkelcentrum waar we een hapje eten naast een enorm standbeeld van Nelson Mandela.

Inmiddels aangekomen op het vliegveld even tijd om dit verhaal te schrijven. Eigenlijk zijn we na deze indrukwekkende dag enorm moe en hopen vannacht een beetje te kunnen slapen in het vliegtuig. Wat een reis, wat een beleving. We hebben in totaal 4600 km gereden door de meest verschillende landschappen. Grote contrasten tussen arm en rijk wat weer kon zorgen voor mooie gesprekken met de kinderen. Wat is het geweldig om op deze manier vier weken lang zoveel mee te maken en te delen. Zuid Afrika heeft een grote indruk op ons achter gelaten en we hopen hier zeker nog eens terug te komen. Nu op weg na hetgeen we toch het allermeeste missen....Biko.IMG_1620

1. Bapke:
    Goede reis 😘
  2. Grietje:
    14 augustus 2018
    Fijne reis terug Mooi verhaal jammer dat opa het niet kan lezendie had er genoten tot gauw liefs opa oma
  3. Brigitte:
    Mooi geschreven. Goede terugreis 😘
  4. Brigitte:
    Mooi geschreven. Goede terugreis 😘
  5. Wil & Bets thijssen:
    15 augustus 2018
    Goede morgen wat een mooi verhaal Jullie hebben de laatste dag weer goed besteed, Jullie hebben een mooie vakantie ge had daar kunnen Jullie op terug Kijken.Wij wensen een goede vlucht terug.Groetjes uit Doetinchem.
  6. Ross en Rita:
    15 augustus 2018
    Mooie afsluiting! Goede reis terug!
  7. Kees en joze:
    14 oktober 2018
    Beter laat dan nooit. Gisteren de verhalen gehoord; nu nog eens alles rustig bekeken. Leuk zo'n verslag. Toch wel jaloers op de manier waarop jullie dit gedaan hebben. Heel wat anders dan wij een paar jaar geleden met een verzorgde reis.